Dropping in, not out: the evolution of the
alternative press in Byron Shire 1970-2001

Fiona Martin & Rhonda Ellis

Transformations, No. 2 (March 2002)

http://www.cqu.edu.au/transformations ISSN 1444-377

Abstract: This paper examines the evolution of alternative print publications in the
Byron Shire of coastal Northern NSW, a region that since the 1970s has attracted a
steady stream of 'alternative seekers' from urban centres. We discuss the reasons
why most alternative newspapers and magazines in the area flowered and died
quickly, while one, the Brunswick Valley Echo, recently celebrated its 15th
anniversary as the Byron Shire Echo and has become the dominant weekly in the
Shire. In comparing The Echo to its current corporate competitor, The Byron Shire
News, we identify The Echo as a hybrid commercial/community media identity which
contributes to an alternative public sphere, and remains physically and symbolically
tied to its counter-culture roots.

Key terms: newspaper history, alternative press, regional media, print, Byron Shire
Echo, Northern Star, Australian Provincial Newspapers

Introduction

I had been very angry with the local press ever since the ‘83 raids, the Operation
One-up. There we were, bailed up in Main Arm for three days by gun-toting police
and low-flying helicopters. Biggest bloody story in Australia probably that week and
the local press wouldn’t report it. Pulled over at roadblocks every time we wanted to
go into town. It was out of the car, hands on the roof, men and women strip
searched, search the car, defect notices, abuse. It was just bloody outrageous and
the [local] press wouldn’t report it.*

Nicholas Shand, co-founder, The Byron Shire Echo (Bradbury, 1996)

By the time Operation One-Up laid siege to the alternative communities of
Mullumbimby in Byron Shire, NSW, they were over a decade old. Home to hundreds
of ideological and economic refugees from the cities, these communities were hardly
an invisible element of the Rainbow Region economy. Yet they were marginalised by
an entrenched regional media monopoly and conservative local government. In the
press, as in council meetings, ‘surfies’” and ‘drop-outs’ were portrayed at best as

1 Only The Daily News, published in Tweed Heads Shire, ran stories on One-up. The
editors were personally congratulated by the Mullumbimbv communities although
The News was not widely read there.

Transformations, No. 2 (March 2002)



curiosities and often as dangerous or criminal. Galvanised by the 1983 police raids,
the concentration of local media ownership and a desire to scrutinise local
government activities, Nicholas Shand established a provocative, community-based
weekly newspaper, The Brunswick Valley Echo, in 1986.

The Echo was far from the first attempt to create a media voice for Byron Shire’s
counter-cultures. Our examination of 30 years of print history in the Byron Shire
reveals diverse experiments in ideological evangelism created by communitarians
and libertarians who fled the urban centres in the heady, hippie days of the 1970s,
bringing a grab bag of new political, cultural and social ideas to this economically
depressed rural area. Although none of these newspapers and magazines are
mentioned in Susan Forde’s pioneering study of Australia’s alternative press (1998),
we will later consider whether some would meet a central criterion for inclusion,
namely that papers ‘cover general news and political issues’ (1998:116). Some North
Coast publications are mentioned briefly in historian Peter Cock’s accounts of a
flourishing alternative press in 70s Australia (1979: 42-47). Most local attempts at
print diversity flowered and died within a year. In contrast, Shand’s vehicle, now the
Byron Shire Echo, recently celebrated its 15" anniversary and is the dominant
weekly in the Shire.

Why the Echo survived when others failed, and how it contributes to an alternative
public sphere in Byron Shire are questions central to our concerns in this paper. To
answer them we pursue two parallel trajectories:

e the inability of a conservative, parochial and increasingly concentrated local print
media to invoke and engage constructively with counter-cultural plurality.

e the inability of the ‘radical’, urban individuals who drove alternative publications to
effectively secure a sustainable readership and advertising revenue.

By examining these trends in the context of cultural shifts within the region, we are
able to locate the ways in which The Echo diverges from the latter path, and collides
with the former. It is that collision which occupies our final reflections on competition
between a corporate and independent weekly newspaper, and the factors which
distinguish The Echo as a hybrid commercial/community media identity which
remains physically and symbolically tied to its counter-culture roots.

Aquarius rising?

At the start of the 1970s the Byron Shire’s only daily newspaper was the Lismore
based Northern Star, first published in 1876. It was a typical rural publication, with a
penchant for regional development stories, law and order, agricultural markets, local
history and other parish pump staples. Its front page was devoted mainly to state,
national and international politics. It published few readers letters and the editorial
tone suited the conservative tastes of the surrounding Richmond electorate, which
had returned a Country Party member to Canberra since Federation. The Star was
part of Northern Star Holdings Ltd, a locally owned company which also controlled
2LM, the area’s only commercial radio station, NRN 8, the local television station and
other regional media interests. Journalist Stephen Brouwer noted that by 1974, over
a decade before cross-media ownership laws were brought into force, the *‘monopoly
of Northern Star Holdings was the subject of an investigation by the Department of
Media ... It is fairly common knowledge that from the Gold Coast's Bulletin
newspaper, down past the Coffs Harbour Advocate, Northern Star Holdings
effectively control or have part control of virtually every section of print, radio and
television’ (Brouwer, 1979: 6).

Transformations, No. 2 (March 2002)



The Star’s only print competition in 1970 was an independent free weekly, The
Brunswick-Byron Advocate. Under various owner/editors it had served the farming
community around Mullumbimby, in the north of the shire, since 1905. In 1971 Reg
Wright, a jobbing printer, and his wife Jean started another weekly to cater
specifically to the town of Byron Bay, in the south-east. The Byron News was printed
and distributed from the front room of their Bangalow Road home. With its emphasis
on crime, sport, fishing news, pub and social gossip and bikini girls, The News was
more city-tabloid in its style than The Advocate.

But there was little in these publications that acknowledged the interests of the
‘drop-outs’ trickling, and then flooding into the Byron Shire. First the surfing
fraternity had arrived in Byron Bay, drawn to the deserted beaches, excellent waves
and the region’s sub-tropical beauty. Nomadic and often poor, some young surfies
set up illegal campsites on the beaches. Others settled, taking advantage of cheap
accommodation and land around Mullumbimby, where empty farm houses rented for
$5-6 a week, and rural blocks cost $60-80 a hectare (Cock, 1979: 95).

Nicholas Shand typified another wave of immigrants. In 1972, at the age of 23, he
arrived in Mullumbimby seeking a place where he and his family could ‘live in a
community ... drop all those values of materialism and consumerism and get back to
the natural life’ (Bradbury, 1996). Many ‘alternative-seekers’ (as Cock called them)
moved onto share-owned properties where they often ignored council building codes.
Shand and many others trekked over the coastal ranges to the May 1973 Aquarius
Festival in Nimbin,? an event which also sped the growth of organic lifestyle
communities throughout the Byron Shire (see Hannan in this issue).

To a degree, the surfies shared with the ‘back-to-earth’ movement an egalitarian
ethic and an environmental awareness, particularly in Byron Bay, where the
meatworks still flushed blood and offal into the sea. Both groups, which often
overlapped, were well informed about the burgeoning anti-Vietham War movement
and the Whitlam push for government via a constant influx of city refugees to the
region. They also had a common appreciation of cannabis sativa, ‘the herb superb,’
and a tendency to find themselves on the wrong side of the law. They had little taste
for The Northern Star, which, reciprocally, had little taste for them.

In the last three months of 1972 The Northern Star carried only one neutral mention
of the area’s new arrivals (Northern Star, 1972a). All other accounts related to
‘Indian hemp’ and narcotic drug charges, a protest outside the Lismore court after a
drug raid, and a piece entitled ‘Surfies asked to move on’ sourced from Victoria
(Northern Star, 1972b). In early 1973 this trend continued, although the Aquarius
festival gained growing attention, most of it positive and enthusiastic about the
business opportunities for Nimbin. Only days after the festival, started, however, an
editorial raised concerns about health hazards and child welfare, complaining about
the ‘scruffy’ newcomers whose ‘primitive and permissive’ lifestyle it suggested ‘the
majority will reject” (Northern Star, 1973). Subsequent stories that week examined
unfounded rumours of a venereal disease outbreak at the festival [Figure 1.] and the
details of drug charges, ‘ugly scenes’ between police and festival-goers, vandalism
by persons unknown, and protests about government funding of the festival (in
which the total grant is inaccurately inflated from $5,000 to $50,000).

2 For more detail on that period see The Nimbin News, which was published during
the festival, and then bi-monthly from 1978 until the present. Archives are held by
the publisher, the Nimbin News collective:
http://www.nnsw.quik.com.au/nimnews.html

Transformations, No. 2 (March 2002)



—— - b S e E 7 ===

aderenser | Denial on reported

Vhen or if? " 0~ i
mfg“g“lm"x ou_tbreak of dlseas_e

ther Poll by & double dussolution —

§ doubt is when it will Fome. o .
e o P 8 . . o

mmm’:;ﬁ: action s Riter htly Medical * officer of the

b O o W0 Kt | North Coast Department o G4 Nlmbm -

cations, st both udes have someimes | Health, Dr. J. R. Whitfeld,

tn short'of tha E .
" Repessd *-‘r::l:!lgl in the a5t weck by the yesterday denied that thére had o wmnf:dul; nollﬁ“l'l‘al mr.;»nd hepatitus,

‘Mini: Mr, Whtl nd chall H he was impre: in this ige It is a doctor’s
e e Gpmosioa. Mi- Snesies. | Deen any outbreak of diseade at [ 0L SRECE ol 1L lny enerdal cosponsi n:

lin gemeral wactics tandicate the time coukd | Nimbin. . Aguarius people in discase or infectious natly us”
hort-term rather than prolonged. .
The Goveramens has played its casds | There hall betn nat expect there 1o by .. 5
lards the holding of & poll — W bas spent | ramoars  of  wide: Ay owlbreak.
Wily 10 buy conausng populasily ond, with | spread  venereal " Arzangements are
L 1ok been able to find some justification in | dicate and 3 oul- satisfactory for
cad ranging interpretation of A3 mandate, | break of infectious Aumbers- Bving there
14 Fole an achaewin aring i n rase”| hepatitus  at  the mow,” he said.
lear-cut. Agqu Arts  “Nimbin  hospitsl  made & further inspec:
Some aspects of the industrial latson | Festival i providing et fion of living <o
outside the pre-poll polcy. Perhaps it v | Dr. Whitleld said, ment 1o people and  diions m the festival
wiely desgned a5 the ploy for the | “There i no cul three doclors have  yessrday.
ru although -lmpccu\l complications | beeak of disease owt volunieered their Deputy  medical
~ officer of the depart-
cothplimented men, Dr. J.

Aquerist campiit Mrrewadiag Nimbia

Arts Council
\allocations
\defended

ariting (wough sections of the umon | Lhere al the moment.

e, mot the least being the ACT.U It ‘Al sanmitary
fd u a reason for modifying a pass o 0« arrangemehis  are Shire Russel also denied
| ultmatiam 10 e Senase. seinlaciory health  the FUmOurs . )
| There Bas been other serious reversc “With the wmn: surveyor, Mr, W. C. yesterday, The KSW. Government has pr
} decisaon by theee Labor Premicrs and twe © arrangements  and Duckenng for  hit Dr. Russel said, - ST1.000 cthis’ fmancial vear to the NSW
ral and Counery Pany :nllglguz. 10 seck | organisation. 1 do  work i the fesiival ¥There has boen no X divisian of the At Gouncil of Auwr

Mr, Brecc Duncas. MLA.
yeserdny

by Coumcd rubings

i o CHRISTIANS EMERGE

position to capriciouy |

ke a eisolution. The test of responsbility o "

b o aB partis. At s siage the Fesnalar Nimbin yesterday so the

ernment wems more concerned w th the  <tikd down 1o doing their “thing

tics  amd  enpediesce  of  sehecied weap et forcing Gl onte  grovp, whow sk wai i
{ coflar

S S e 2R S Unseemly words at '
C.P. officers Aquarius Festival | ey

10 vaload Iheir berdens or |
st ghot anything. |,
lan conference Siv men  were of Grumin Sugo New an Sutudny ihe fira diy
ey 9 ehergped--in— Eless upmood o she

oMby ihey were " y Se
BALI Two senin oficuabs of the | e oup SUmBENAE  condd in Ausiralia. E::i‘ y‘:‘:w:‘:n‘; :ue
jualian Country Party were i Balina ’ The reiponk W 1203 | having spoken  un
jerday and will mrrl members of ihe
hematee 1oday to s arrangements for

seemly  words  al
Nimbir
annaal Coantry I‘m)

ha 1 10 be from
e W Fraay,

The curious onlookers were not in force at the Agquarius Asts

. - bt amrn ¢ Wimbin fir the Aquarkes Aris Featbool bs sty | Aot €
000 emocriy Nbies? O 4nnby il fimr il e =

i g in the
|

ol
by

" Gregory

vu,-m.-r Nortn

iz | “KING” LION | i
Tt TO VISIT %0

Gardenar
onmin Sner New Chese i, Surfers hea ke otk e the
| urker;  Chritoprer ¥ . E mmu;sy:uw

and | Romond Mier. 23 4l The s e srrened

ke Lomere and Murwillumbah have been
10 suh abowt 600

Actomeudaton  han

A cousiry deesi Lol 1rae the e
Fure drogped to § 14000
P Dubenn saad the senen by ing Do

| vice president
president elect of Lions Internanional, Mr. Tns
“odlin.

| $12,000 lottery win

LL!-\ — Yesterday wcond price of 512000 in Mew
Jackpot Lottery No. $91 went 1o Mr. Peter Byrane and his mather Mra.
Byrne. of Broadwater

=
remiens eloct had
tacd Avitrabs

Mr. Celin partieularly
atbed that Litmore, che

baribplece of Liowam in hat ke mbsr e .,.( g fathar's cane  farm a

e Sor Mrhpie of Lisis Hall,  wh D et ot puy Do cane !

ve Wie [ maae AMepss Sein and ' the s - + s A m» He in 8 keen mosonu

o e pam | e Bat wpotevmen for b | Me wil arrive an e et in Limore nd driees 8 sporiing MG

hl =i conferred o u Chniuas eom: | Lismore sent Thuriday o -l wl l'l t., all p(
smundce vruied aed they | mormng and sl be met " | boughe in & uekpas lesiery
b for &
gl [ Hisind
BRASS RUBBINGS DISPLAY R |
Al W . Ih! hw-o« Arcade
e w enesd purch
: ,

Fuscintang brass rubbings of English characters from the mid. | Mb 1o the mid-
17th century were on drplay in the Lismore Art Gallery yesterday.

[ oty setunny Dabron
e sevat oenaus
of

h depisied the Ouder |
Bach of the Garner |
Behevad 1o be the ke ous Taener wis nas |
ewsa in Englind hen  rebbuga rmm
The o n fl Wesminser Abbey
leagth and sk about mer ol rhurean

cues
- il b g d Banowe -
ona dinte

taken from the indumost
brasits  om Hever Casle

Muse Tumer s the
knighl Sir brase war one of

yesarday =it complly
i had 20 iigmion of 7 3 E -
swing_ber_wovis_urad | SSHEY 1
ML omun Ioner r.u. i
o i puble

 AUTUMN-WINTER COLLECTION
NOW SHOWING AT -

—— -

Figure 1

Transformations, No. 2 (March 2002)



These stories were complemented by several congenial narratives and ethnographic
images of festival participants (*Silent Swami meditating naked in the sunshine’), but
the overall effect was condemnatory.

A ‘higher’ Shire

Buoyed by preparations for the festival and a taste of Labor activism, Rusty Miller, a
US surfing champion, produced the Shire’s first local ‘alternative’ newspaper in late
1972, The Byron Express. Rusty, who had studied both history and politics at
university, was ‘self-exiled’ from the ‘oppressive’ climate of Nixon-era North America.
After working as an advertising salesman and writer with Tracks surfing magazine in
Sydney, and then moving to Byron Bay, he was inspired to publish a nhewspaper that
advocated social change.

With a masthead that proclaimed ‘For a Higher Shire’, the Express contained eulogies
to the Aquarius movement, ecology and new age cultures, brief council reports, a
smattering of Eastern religious philosophy, ‘soul food’ recipes, letters, a section of
display advertising, and a few classifieds. The (usually) eight-page free tabloid was
more celebratory than dissenting and only ran seven issues, until mid 1973. Miller
found the production schedule exhausting and his readership too small to attract
consistent advertising.

By 1976, ownership of the local press had contracted even further. Northern Star
Holdings Ltd bought The Brunswick-Byron Advocate, although it kept the former
owner, Jim Brokenshire, on as managing editor. In the same year The Bush
Telegraph appeared. It was a handsome, well-received tabloid produced in Bangalow
by Gerald Frape, an ex-Canberra journalist, photographer Lee Pearce and artist
Jeanette Railton. The paper contained well-written and illustrated magazine style
features on the environment, arts, writers, indigenous and alternate cultures and
politics. The first two issues were produced for a local readership but this proved an
economically precarious venture, and the following four issues were targeted at a
national audience with North Coast inserts.

Frape hoped to reach city-based ‘new left’ readers, and to connect the variety of
rural alternative communities which, by then, had begun to proliferate in the eastern
states. However his vision outstripped his business sense. Ambitiously, he attempted
distribution as far south as Melbourne, but when the delivery truck broke down on
the highway south, and its load of Telegraphs was dumped, the financial loss was too
great. The Bush Telegraph shut down after less than a year in circulation.

The battle for the forests

In The Captive Press, David Bowman writes that the 1970s signalled a cultural
upheaval in the mainstream Australian press, where journalistic standards were
confronted and overturned, ‘venerable institutions’ were questioned and ‘young
recruits to journalism came fiercely committed to reforming the world, and when
they left disillusioned, others threw themselves in’ (1988: 44). Ricketson writes that
newspapers like The Nation and National Times covered new ground in reportage and
investigative journalism, while The Nation Review ‘challenged notions of journalistic
objectivity and broached taboo areas such as homosexuality and four-letter words’
(1999: 170-171). By 1979 little of this change had yet penetrated the secluded world
of The Northern Star.

Transformations, No. 2 (March 2002)



During late 1979, the counter-culturalists’ battle to save Terania Creek’s rainforests
from logging drew a massive police presence and city media attention. A Star
editorial archly summed up the birth of Australia’s direct action environmental
protests thus: ‘If groups such as those at Terania Creek were allowed to go
unchecked chaos would be upon us, and the economy ruined.” (Northern Star,
1979a). It described the protestors as ‘outside interference’, although almost all lived
around Nimbin and Mullumbimby. The Star’s numerous reports during the period led
with the views of sawmillers, police and politicians, including very few words from
protestors. Sawmillers’ claims that they were subject to ‘terrorism” were published
without question, although protestors later rejected the claims (Northern Star,
1979b).

The Byron Truth provided a dissident counterpoint to this and other anti-hippie
narratives. Peter Rowan and Jim Benfeldt put the mostly typewritten and hand
illustrated roneoed quarterfold together in Jim’s home outside Mullumbimby. During
the newssheet’s short life it focussed on the battle to establish legal ‘multiple
occupancy’ arrangements on share owned properties, and one edition provided a day
by day account of the Terania Creek action, which lasted over a month.

Coincidentally, one night during the protests, Lismore’s biggest timber mill burnt to
the ground. Under its picture of the burnt out sawmill, The Star report suggested the
fire could have been the work of a ‘fanatical cult’ interested in the Terania Creek
protest (Northern Star, 1979c). The Truth responded with the article, ‘Northern Star
Editor slanders conservationists,’ and a cartoon depicting a policeman, a hippie, a
mill worker and an ASIO spy, each carrying a gas can. The caption read: ‘Come on.
One of us must have a match.’ By the time the arson was slated to a ‘straight’
citizen, The Truth had died. Cheekiness and subversion were not a recipe for
attracting local advertising, and the entrepreneurial Rowan wanted to publish a more
professional product.

He went on to start The East Coast Times in 1980. He was joined by Gloria Searle,
who operated the first computer-typesetting machine in Mullumbimby, Gloria’s
husband Bill, a writer, Stephen Brouwer, a progressive journalist from the Canberra
press gallery, and graphic artist Geoff Williams. The Times, dubbed by many in the
still conservative population ‘that hippie newspaper,’ began with well-written, forceful
features defending the natural environment and the cultural values of the alternative
community. When Rowan, driven by a need to secure mainstream advertising,
insisted that members of the creative collective curb their demands for editorial
freedom, they shunted him. But their coup was followed by an advertising drought
and they lost interest. Rowan returned, and rebuilt the advertising base with the
introduction of page three bikini girls, local historical articles and advertorials, before
shutting the paper down in mid 1981. In the same year the Nation Review folded,
signalling the end of Australia’s early counter-culture print movement (Forde, 1998:
123).

None of the Byron Shire’s early alternative publications managed to develop a
sustainable editorial vision and business plan. They were produced in rural localities,
but were not local papers in the sense that they represented both the civic aspects
and social minutiae of life relevant to a broad rural readership. In this, they did not
provide a ‘general news alternative’ to the mainstream local press (Forde, 1998:
115).

Transformations, No. 2 (March 2002)



“The Echo”

During the early 1980s the Mullumbimby counter-culture presence grew and thrived.
Communes expanded, and a food co-op was set up. While marijuana growing and
social welfare were important sources of cash flow for some, the alternative economy
extended beyond the arts and craft base of the 70s. Some of original drop-outs
dropped back in, opening businesses like health food and clothing shops, holistic
medicine practices, restaurants, and other small businesses. Alternative seekers
were slowly integrating into the social and economic base of the older rural
community, sending their children to local schools, joining the bush fire brigade and
becoming significant, reliable customers of local businesses. And they were still
arriving. Between 1971 and 1981 the population of Byron Shire nearly doubled, from
7,831 to 15,426 (CBCS, 1971: 15; ABS, 1981: 9).

Nicholas Shand had spent much of the 70s, post-Aquarius, working in his native
England. He returned to the Byron Shire in 1980 to find several houses had been
built by friends on his block, and set about organising a workable ownership
structure appropriate to communal land-sharing practices. But while regional
development had moved apace, there were no state or council laws which recognised
such an arrangement. After the ‘83 police raids he became increasingly involved in
local politics, chairing the Northern Rivers Civil Rights Association and joining a
successful campaign to get ‘alternative people’ elected to local government. He also
had his first taste of journalism working as a stringer for 2LM, filing stories on Byron
Council meetings.

By this time Mullumbimby was without a local paper. When Jim Brokenshire retired
from The Advocate in 1980, Northern Star Holdings took the opportunity to change
the paper’s name and shift it to Ballina, a rapidly growing coastal town in the
adjoining shire south of Byron Bay. Although The Advocate was distributed in Byron
Shire until 1988, it was no longer Mullumbimby-focused. Shand saw a market gap
and the potential to recreate the concept of a local paper, in tune with his ideals and
the alternative Zeitgeist (Bradbury, 1996).

He borrowed $5000 to set up The Brunswick Valley Echo, teaming up with an erudite
typographer and former casual News Limited sub-editor, David Lovejoy, and his
graphic designer partner, Wendy. Shand employed a small staff but initially wrote all
the stories. He also learned how to sell advertising. ‘It was touch and go in the
beginning,” Shand later told filmmaker David Bradbury. At first he didn’t realise he
had to send advertising bills out and, accordingly, they didn't get paid. He later ran
out of money and borrowed against his multiple occupancy share. But Shand argued
the Echo quickly managed to build a strong, supportive advertising base because
local companies had ‘had fifteen years experience of the alternative society and ...
they realised that a lot of their business came from those sort of people’ (Bradbury,
1996).

The A4 16-20 page paper began to draw from a range of contributors and quickly
settled into an enduring editorial format: probing reports on council activities,
articles on a range of social issues and community events, copious letters to the
editor and a healthy dose of political satire. In 1987 its April Fool’s day front-page
informed readers that the paper had been sold to the Northern Star group, by then
in the hands of media tycoon Frank Lowy [Figure 2.]. In the same year the paper
moved to Brunswick Heads, its name was changed to The Brunswick Byron Echo, and
distribution went shire-wide.

Transformations, No. 2 (March 2002)



Pictured above are ex-proprietors of
“The Echo” Nicholas Shand fleft and
David Lovejoy.

I N S |
Letters
Gardening
TV Guide
Dr Who
Echo Stars 13
Bookof Johb 16
What's Happenin 20

D E
612
89
fo.tt
13

QS coumuu—a -DOOR

Echo editor Nicholas Shand and
production manager David Love-
Joy are to leave immediately to take
up their new positions. They will be
seen off from Mullumbimby on the
noon train, bound for Lismore and
Adelaide respectively.

Shire President Stan Robinson,
Stan Sigley, president of the
Mullumbimby National Party,
and Andrew Sochacki, president of
the Chamber of Commerce, will
make official farewell speeches. An
ecumenical group of Christian
community leaders will hold a
prayer meeting, and the Mullum-
bimby High School Band will play

IN A GIANT leap towards media
domination of the north coast, the
Northern Star has made The Echo an
offer it cannot refuse.

In a dramatic day of rapid
negotiations Mr David Gonski, the
new power behind Northern Star
Ho]dmgs, bought out the Echo part-

prior to a platform performance of
the well known Brunswick Valley
Rescue Squad Tap Dancing
Team.

The train will be officially met in
Byron Bay by Crs Mike Watterson
and Jim Curtis who will be joined
by Dr Roger Munro. They have
issued a statement saying ‘‘These
boys deserve everything they get'’.

In a generous and moving
gesture Byron Taxis proprietor Mr
Gary Macdonald offered free
transportation, saying ‘‘If these
lads want a lift out of the Shire, they
can have it from me anytime.”’

p and appointed its founders
to senior positions in the Northern
Star empire.

Mr Nicholas Shand, founding
editor of The Echo, has been made
editor-elect of the Northern Star
itself, and his partner David Love-
joy has been appointed production
manager of the Adelaide Advertiser.

Northern Star spokesmen revealed
they had been ‘‘secretly impressed”’
with The Echo since it first started.
‘‘We realised we had to buy them
out now, before it was too late.”’

A joint statement issued by Mr
Gonski and the ex-proprietors of
The Echo said ““ All partics agree
that single ownership of media on
the north coast is what the people
need. Eradication of wasteful com-
petition and abolishing the publica-
tion of different points of view can
only be of service to the people of
this arca.”

Mr David Gonski

The new automatic garage door

opener Is herel [Extra
BRUNSWICK VALLEY DOOR CENTRE

THE GARAGE DOOR SPECIALISTS

only $445

s nstalianon on

ordinary value at

¢ exsing BED Rok-A-Door

Ph. 842088

Figure 2

Transformations, No. 2 (March 2002)



In 1988 veteran Canberra journalist Mungo MacCallum turned out a column, state
politicians were lambasted, marijuana myths and facts were dissected, and
‘Shopping in the Nude with Jeff’ introduced (Byron Shire Echo, 2001).

Despite its radical approach and educated but uneven journalistic style, The Echo
was determinedly community-oriented, and captured most of The Advocate’s former
advertising base. Shand was known for his civic and social concerns, his willingness
to try to find common ground with rural conservatives and his straightforward
approach to business. ‘There were some pretty traditional right-of-centre advertisers
who didn't want to hear that we were in favour of marijuana legalisation or anything
like that. Inevitably I got complaints and I said: “If you want to express your opinion
you put it in the paper”. But they were terrified to go into print. So I'd say, “We'll
print the opinions and you just get on with your business. The only thing you have to
worry about is whether people are reading it and they are!” (Bradbury, 1996).
Shand’s departure from earlier hippie editors was not to ignore the dynamics of
capitalism, or capitulate to a traditional newspaper format, but to reveal media
strategies of mutual benefit to ‘straights’ and ‘hippies’ - increased trade, a frank
political exchange of views and a good laugh.

Competition blues

By June 1991 The Brunswick Byron Echo was financially secure enough for Shand
and Lovejoy to consider extending its reach into the adjoining Lismore Shire, the
local government region which included Nimbin and its surrounding alternative
communities. The Echo editors saw a market gap for a weekly newspaper,
particularly one which reproduced The Echo’s emphasis on detailed reporting of
council politics and cultural activities. They thought the regional daily, The Northern
Star, deficient in its coverage of these issues and agreed that there was potentially a
readership over the shire boundary for a community newspaper.

With a team of Lismore locals, Shand and Lovejoy launched The Lismore Echo,
another free weekly A4 size paper. While it could not realistically compete for readers
with the well-resourced Star, there was a struggle over advertising clients. For just
under a year The Star produced a free weekly called Happenings to discourage the
newcomers. At the same time it became clear that the Byron Shire editorial formula
wasn’t appealing to the generally less cosmopolitan and ‘free-thinking’ demographic
of the inland shire. The Lismore Echo received far fewer letters and voluntary story
contributions than The Brunswick Byron Echo. After two agonising years and $80,000
in losses, the Lismore paper was sold to its employees, who subsequently modified
the style to fit a more conservative readership (Lovejoy, 2000a).

During this period the old Echo also met increased competition from Byron Bay’s
weekly, The Byron Shire News. Although The News had become more down-market
and anti-hippie under the management of the Wright’s son, John, in 1992, it was
bought by a syndicate including merchant banker, David Kingston, and Sydney
Morning Herald financial journalist, Glenn Burge. They engaged Gary Chigwidden as
editor. The quality of copy was improved and standardised, and the paper distributed
shire-wide.

Transformations, No. 2 (March 2002)



10

A year later The News was bought up by international media mogul Tony O'Reilly via
his Australian Provincial Newspapers group®. APN had already purchased The
Northern Star, and added it to a virtual regional monopoly that eventually stretched
from Mackay to Coffs Harbour and inland. Within this area the company reportedly
owned at least thirteen regional dailies and almost all regional weeklies (more than
50 in number), representing over one third of Australian regional titles and almost
one third of regional circulation (APN, 1998; Communications Update, 1998). By
2001, APN (now APN News & Media) was also co-owner, with US company Clear
Channel Communications, of the biggest proportion of the Australian radio market
through the Australian Radio Network, and had significant investments in pay TV
programming and outdoor advertising (APN N&M, 2001). APN had the resources to
drastically undercut The Echo’s advertising rates, and by 1996 it was making a
significant impression on revenue (Lovejoy, 2000a).

Nineteen ninety-six was a year of spectacular upheaval for the paper. By then Byron
Shire was in the middle of a tourism and arts-led development boom, and The Echo’s
critical coverage of local development debates drew it into a stand-off with the Byron
Shire council’s general manager, Max Eastcott, pro-development councillors,
developers and real estate agents. Eastcott, after reading a political activist’s ad in
The Echo that challenged the probity and acumen of his management, issued an
edict that council staff were not to talk to the paper. Echo articles then began to
question in detail his handling of development applications and developer
contributions to council funds.

When council finally decided to dismiss Eastcott, pro-development supporters
approached The Echo’s main advertisers to boycott the paper in support of the
general manager. Two major supermarkets withdrew their advertising (one citing a
company directive to trial letterbox drops). The Echo rapidly moved to a tabloid
format to save production costs on trimming and stapling. However, within three
weeks the paper was rescued by its readers. Hearing about the boycott, mainly by
word of mouth, they threatened not to shop at the supermarkets unless they
returned their advertisements. Lovejoy claims the supermarkets ‘did admit that they
reinstated the advertising because of customer demand and outrage but they never
admitted that they took it away in the first place because of political considerations’
(Lovejoy, 2000a). A month after the boycott ended, Nick Shand died in a car
accident.

The Battle for Byron

Shand did not live to see developments such as the critical massing of the area’s
screen industry, nor the explosion in backpacker tourism, that continue to elevate
the Byron Shire’s global profile. Byron Shire’s population rose at an average 3.3%
annually in the final years of the 90s (ABS, 1999: 21). It now attracts significant
numbers of professionals associated with the growth of cultural industries -
filmmakers, writers, architects, designers, visual artists, musicians, restauranteurs,
and electronic media celebrities (see Gibson in this issue). Developments likely to go
ahead in 2002 include a major sound/multimedia education school and a multiplex
arts cinema. Veteran journalist and writer Craig McGregor compares Byron Bay to

> APN N& M is controlled both via major shareholdings and board representation
by members of the O'Reilly family, O'Reilly also holds extensive interests in
Ireland, Portugal, New Zealand and South Africa.

Transformations, No. 2 (March 2002)



11

Carmel, Monterey, arguing it is both an arts colony and an experiment in ‘non-city’
metropolitan living (McGregor, 2001).

The mixed rural/urban identity of the shire presents peculiar challenges for The
Echo’s representation of community. Under Shand’s editorship, ‘community’ was
opposed to ‘big business’, and successfully fought against companies such as Club
Med, McDonalds and Pizza Hut setting up in Byron Bay. However as coastal real
estate prices skyrocket and the migration from city to bush continues, Byron Shire’s
‘community’ is changing, suggesting that The Echo’s rage against ‘inappropriate’
development, corporatisation and globalisation may be more easily challenged.
Already its 'anti' stances on these issues sit oddly with the occasional real estate
spread and many ads for designer shops, eateries, internet cafés and hostels which
target the tourist hordes.

In late 2001 though it seems that The Echo is winning a battle for weekly print
supremacy in the Shire. While the 95 cent daily Northern Star and the free weekly
Echo are not directly in competition, it is instructive to compare The Echo’s
performance with the APN N&M'’s free weekly, The Byron Shire News. The Echo’s
October 2001 circulation figure was 17,540, compared to The Byron Shire News’
15,742. While both publications ran at around 40 pages, twelve of The News’ pages
were made up of a real estate lift-out. In the same month The Echo attracted double
the volume of classified advertising run by The News. According to Lovejoy, APN
N&M allows The News to run at a loss in an attempt to destroy The Echo (Lovejoy,
2000a). However it is more probable that APN N&M is trying to maintain a toehold in
an expanding and potentially lucrative market (see APN N&M, 2001).

In 2000 Lovejoy sought empirical evidence to prove to advertisers that The Echo still
had broad community appeal, and to counter the potent myth that its *hippie’
readers ‘*have no money’ (Lovejoy, 2000a). He commissioned Strahan Research, a
specialist newspaper survey company in Melbourne, to investigate. Strahan’s survey
found that 30.3 per cent of the respondents had annual household incomes of
$35,000 or more, and 22.6 per cent had incomes of only $22,000 to $35,000. But
while incomes were not high, loyalty was. Sixty-one point eight per cent of
respondents had bought something as a result of seeing an Echo ad. Of this nearly
two-thirds had done so more than once, and 20.9 per cent regularly. Sixty-two point
two per cent used The Echo’s classifieds either as an advertiser or a customer
(Strahan, 2000). Lovejoy argued that ‘newspapers great and small, independent and
corporate, would sacrifice their sales manager on a granite slab at midnight to
achieve that sort of reader interaction’ (Lovejoy, 2000b).

Strahan’s research also found that the previous week, 87.8 per cent of respondents
had read The Echo, 61.3 per cent had read The Byron Shire News and only 8.5 per
cent had read no local newspapers. The same respondents were asked ‘Which local
newspaper do you prefer reading?’ An overwhelming 63.6 per cent said The Echo,
15.3 per cent The News and 15. 6 per cent were unsure (Strahan, 2000). The Echo’s
appeal over The News can be traced to the former’s stronger grounding in a sense of
place, manifested in political and arts-oriented editorial priorities, community
ownership and networking, and inclusive journalistic values.

According to Lovejoy The Echo has inverted the usual priorities held by a free
weekly: a focus on advertising first and then design, with editorial content running a
poor third. When compared to The News, the proportion of editorial to advertising is
much higher in The Echo. While both papers often cover similar stories, The Echo
devotes twice the editorial space of The News to coverage of politics and arts/cultural
activities. It also represents greater community interaction, evidenced in the quantity

Transformations, No. 2 (March 2002)



12

of reader letters it publishes: five pages against The News’ one. Lovejoy argues that
The Echo’s high design standards have forced The News to improve its own design
and layout. Strahan’s research showed that 86.8 per cent agree or strongly agree
that The Echo is clearly written, well designed and interesting.

Unlike The News or even The Northern Star, The Echo’s editions are accessible online
- http://www.echo.net.au/ - which may appeal to the mobile professional wanting to
keep touch with local issues. The Echo’s pages often include the responses of
national and international online readers and expatriates. This was particularly
evident in its letters pages post September 11, 2001, with international contributions
to debate regarding the ‘war on terrorism’. Also unlike The News, The Echo is still
owned by local residents, almost all of whom work at the paper. The thirteen full-
time and about 20 part-time staff are not paid standard metropolitan rates, but are
willing to work long hours and share jobs for a community venture. Many worked for
the paper well before Nick Shand’s death, and agree that they feel like a family. The
Echo supports festivals, protests and numerous community organisations, including
another advertising competitor, the non-profit radio station Bay FM.

News styles and values represent another stark contrast between the two papers.
While The News supports the rural status quo, The Echo covers the political
spectrum, including a column by the sitting National Party member. The News’ two
journalists stick to a standard tabloid style, but Echo articles vary wildly from folksy
to witty to convoluted and dry. Readers, who present editor, Michael McDonald, finds
to be ‘quirky and unusually cosmopolitan’, still contribute much of the paper’s
editorial content. Few Echo staff writers have journalistic qualifications, but McDonald
says they ‘assume a higher common denominator of intelligence in our readers
rather than dumbing [issues] down’ (McDonald, 2000).

Conclusion: dropping in

More complex stories still need to be told about the place of community radio and TV
in the growth of a localised, alternative public sphere in the wider Rainbow Region
(of which Byron Shire is only a part); stories which perhaps better explicate Nimbin’'s
symbolic place in contemporary representations of rural plurality. However our
chronicle of the evolving counter-culture press in the Byron Shire locates The Byron
Shire Echo as a mature, influential media expression of the cultural shifts which have
taken place in the region over the past 30 years, and a very different form of local
newspaper to that which resulted from changes to ownership of established rural
publications.

It is difficult to propose that The Echo might have flourished in the absence of its
short-lived print predecessors and their particular journalistic values. Our research
indicates that they were vital to nourishing alternative communities, publicising
political action, and to some small extent communicating their ‘vision splendid’ to a
wider audience. Aquarians discovered that ‘dropping-out’ did not mean disappearing
from the public radar, but merely engaging with a different set of civic issues which
had to be discussed and negotiated. The editor/publishers of some counter-culture
papers were certainly visible, straddling new and old rural communities as they
searched for financial support. Media aware but untrained in the publishing business,
they trod a fine line between nurturing alternative values and making enough money
to disseminate them widely. Most overbalanced.

The Echo had several advantages over its predecessors. Changes to Mullumbimby’s
original weekly left it a market niche, it appealed to a critical mass of alternative-

Transformations, No. 2 (March 2002)



13

seekers in Byron Shire, and they had solid trading relationships within mixed rural
communities, which ensured the paper mainstream advertising revenue. In one
respect The Echo and its forerunners can thank the established rural newspapers for
their antipathy, even antagonism towards outsiders. Their conservatism created an
oppositional space for new papers to fill. Being part of social movements which
valued communal ownership and political dissent meant The Echo editors also had an
ethical position from which to reconsider the form and function of a local paper.
Equally, the increased concentration of print ownership gave them the opportunity to
sell this difference to their readership. Indeed if The Advocate, Northern Star or
Byron Shire News had been more pluralist, inquiring journals, perhaps they might
have absorbed and diluted the ideological influence of alternative cultures. Perhaps
belatedly, The Star’s most recent editor has, in an attempt to appeal to a new
readership, made gestures towards a supportive stance on marijuana
decriminalisation (Northern Star, 2001).

Forde indicates that Australia’s independent alternative journalists and editors claim
the role of giving ‘context to news’, politically motivating readers and providing ‘a
forum for minority groups overlooked by the mainstream media’ (1997: 118). While
The Echo fulfils these roles in Byron Shire, the newspaper’s popularity also indicates
that, unlike much of the alternative press (as identified in Forde 1998), it reaches a
mainstream local audience. Further, that audience extends beyond the Byron Shire
via The Echo’s availability online, its large subscription list and its appeal to tourists,
some of whom take the paper far afield.

The strengths of The Echo lie in its ability to evoke the political, economic and social
diversity of the Byron Shire, and its particular mobilisation of a community media
ethos within a commercial media framework. On one hand it fosters political debate
and cultural expression, is a local government and environmental watchdog, and
encourages readers to participate in editorial production. On the other, voluntary
contributions and the goodwill of its staff help keep overheads down, while its editors
maintain a careful interest in design and format appeal, using market research to
ensure viable advertising revenues.

While The Echo’s political eclecticism, civil rights focus and amused scepticism draw
from a libertarian heritage, its 'sustainable development' mantra is clearly
communitarian in origin. There are interesting political and philosophical tensions
between these two traditions and the ideals of well-heeled urban individualists now
gravitating towards the Byron Shire, looking for their slice of rural paradise. Rural
development, job creation and the impact of tourism are major issues of contention.
However The Echo has a tradition of fostering robust debate, and at present at least
it seems to be well-equipped to provide a forum for negotiating community change
that accommodates both Aquarian values and those of the next generation dropping
in.

References

APN (1998), Australian Provincial Newspaper Holdings Ltd. Annual Report 1997, 21
April, Brisbane.

APN N & M (2001) Publishing, Broadcast, Outdoor & Digital webpages, accessed on
23" October 2001 at http://www.apn.com.au/

ABS (1981) Census of Population and Housing, Australian Bureau of Statistics,
Report no. 2401.0, 30" June 1981.

Transformations, No. 2 (March 2002)



14

ABS (1999) NSW Regional Statistics, Australian Bureau of Statistics, Report no.
1304.1, Australian Government Publishing Service, Canberra

Bowman, D (1988) The Captive Press, Penguin Books, Ringwood, Victoria.

Bradbury, D (1996) Nick Shand: Unplugged, A Frontline Films Production, directed by
David Bradbury.

Brouwer, S (1979) 'Progress of Prejudice' in The Meaning of Terania, self-published.

Byron Shire Echo (2001) The Byron Shire Echo 15" Anniversary Edition, special
liftout section, Tuesday 10" July 2001.

Cock (1979) Alternative Australia: Communities of the Future?, Quartet Books,
Melbourne.

Communications Update (1998), February, Communications Law Centre, University
of New South Wales, Sydney.

CBCS (1971) Populations and Dwellings in Local Government areas and Component
Parts, Commonwealth Bureau of Census & Statistics, Ref no. 2.88.1, Canberra.

Forde, S (1997) ‘A descriptive look at the public role of the Australian independent
alternative press’, Asia Pacific MediaEducator, no. 3 July/December, p. 118-130.

Forde, S (1998) ‘Monitoring the establishment: the development of the alternative
press in Australia’, Media International Australia, no. 87 May, p. 114-133.

Lovejoy, D (2000a) Byron Shire Echo consulting editor, interview with Rhonda Ellis,
18"™ October, 2000.

Lovejoy, D (2000b) ‘Attitude’, Byron Shire Echo, 10" October.

McDonald, M (2000) Byron Shire Echo editor, interview with Rhonda Ellis, 14"
October, 2000.

McGregor C (2001) Making it Metropolitan, accessed online 23™ October 2001 at
http://www.bayweb.com.au/holiday_guide/articles/metropolitan.htmi

Northern Star (1972a) ‘Address on Way of Life in Mullumbimby Commune’, Thursday
23" November, p. 9.

Northern Star (1972b) ‘Surfies asked to move on’, Wednesday 8™ November, p. 3.
Northern Star (1973) ‘Editorial’, Tuesday 14" May, p. 2.

Northern Star (1979a) ‘Editorial’, Friday 24 August, p. 4.

Northern Star (1979b) ‘Terrorism charges ridiculed’, Wednesday 5™ September, p. 2.
Northern Star (1979c) 'Inquiry into $1 m. blaze’ Saturday 8™ September, p. 1.
Northern Star (2001) ‘Editorial’, Tuesday 10" April 2001, p. 8.

Strahan Research (2000) Awareness and Perception of The Byron Shire Echo,
Carlton, Victoria.

Interviews were also conducted with Michael Brereton (Bay FM); Stephen Brouwer,
Denise Greenaway, Carol Page, Nan Tucker, Geoff Williams, Peter Rowan (East Coast
Times); Rusty Miller (Byron Express) Brian O’Connor (The Australian Bush Press) and
Peter Rowan (Byron Truth). Thanks to all of these informants for their time and
cooperation.

Transformations, No. 2 (March 2002)



15

Notes on the authors: Fiona Martin is a lecturer in Journalism with the School
of Humanities, Media & Cultural Studies (HMCS) at Southern Cross University.
fmartin@scu.edu.au

Rhonda Ellis is charting the cultural singularities of NSW's Northern Rivers area for
an HMCS research project "Mapping the Rainbow Region." rellisl0@scu.edu.au

Transformations, No. 2 (March 2002)



